torsdag den 24. februar 2011

Kurt Needergaards indlæg d. 24.02.11 om Gabriels arbejde med Cradle to Cradle

I oplægget beskrives Gabriels vej frem til at blive C2C certificeret. Oplægget slutter med svar på tre spørgsmål?

1) Hvad skal der til for at lykkes med Cradle to Cradle på de interne linjer i virksomheden?
2) Hvad skal der til for at lykkes med Cradle to Cradle fra leverandører til kunder og aftagere?
3) Hvad kan det offentlige bidrage med i forhold til C2C?



Svarerne på spørgsmål tegner sig på denne måde:

 Nr. 1: C2C på de interne linjer i virksomheden
  • En klar og 100% implementeret strategi for bæredygtig udvikling
  • Effektiv miljøledelse f.eks. med udgangspunkt i ISO 14001
  • Virksomheden skal kunne dokumentere miljøegenskaber i produkter f.eks. i forhold til anerkendte produktmærkninger som ”EU Blomsten”, ”Økotex” og/eller livscyklusanalyse
  • Skal kunne frembringe C2C produkter/ydelser
  • Sikre nødvendige viden projektgruppe og hos vigtigste beslutningstagere om C2C og opbyg denne i hele organisationen
  • Find et godt projekt, som motiverer alle i forsyningskæden. F.eks. er anvendes Gabriels første C2C møbelstof på Ahrends nye C2C kontorstol

 Nr. 2: C2C i samarbejdet mellem leverandører og kunder
  •  Dokumentation/tro på, at efterspørgsel på bæredygtige produkter/ydelser hos aftagere kan sikre merværdi for alle i forsyningskæden pr. enhed og ved øget afsætning
  •  Skab forståelse for, at C2C kan sikre fremtidige forsyninger af råvare/ydelser og medvirke til kostprisreduktioner
  • Intensiv markedsføring af C2C produkter/ydelser, som understøtter kundernes forretning. Fokuser også på de mest bæredygtige produkter med det samme, også selvom C2C certificeringen først kommer senere. Vi må handle nu
  • Skab tæt, åben og direkte samarbejde med MBDC og andre organisationer med kompetencer inden for bæredygtighed
  • Effektivt og tillidsfuldt leverandørsamarbejde, hvor alle leverer de nødvendige data og indsatser og kan beskytte forretningshemmeligheder. Husk CSR arbejdet
  • Alle i kæden skal på sigt kunne frembringe C2C produkter/ydelser og dokumenterer dette gennem certificering. Skab synergi med andre metoder som f.eks. blomsten
  • Skab forståelse for en langsigtet indsats er nødvendig, og at der er vilje til at gennemføre nødvendige forandringer i processer og produkter/ydelser
 Nr. 3: C2C og det offentliges initiativer
  • Stil krav til leverandører om at dokumentere, deres produkter/ydelsers bæredygtige. F.eks. at de let kan demonteres af hensyn til genanvendelse (fortolk lovgivning og stil alle lovlige krav)
  • Stil krav så den bedste 3. del kan være med. Dette sikrer nødvendige konkurrence og er på linje med gældende grænser i ”grøn markedsføring”
  • Stil krav og aftale med leverandører, at de tager udtjente produkter retur (de bliver glade for det på lang sigt)
  • Skab viden i samfundet om bæredygtig udvikling og adfærd gennem kampagner og målretter uddannelse
  • Medvirke gennem krav og tilbud til, at nuværende affaldssortering bliver til effektive tekniske systemer, hvor tidligere affald bliver til råvarer med høj markedsværdi
  • Gennemfør pilotprojekter og tilbyd støtte til de virksomheder, som har behov for motivation og starthjælp
  • Sikre, at alle løsninger er eller bliver konkurrencedygtige uden offentlige støtte
  • Fokuser på ”sagen” – vi må alle indstille os på forandringer


Ingen kommentarer:

Send en kommentar