1) Hvad skal der til for at lykkes med Cradle to Cradle på de interne linjer i virksomheden?
2) Hvad skal der til for at lykkes med Cradle to Cradle fra leverandører til kunder og aftagere?
3) Hvad kan det offentlige bidrage med i forhold til C2C?
Svarerne på spørgsmål tegner sig på denne måde:
Nr. 1: C2C på de interne linjer i virksomheden
- En klar og 100% implementeret strategi for bæredygtig udvikling
- Effektiv miljøledelse f.eks. med udgangspunkt i ISO 14001
- Virksomheden skal kunne dokumentere miljøegenskaber i produkter f.eks. i forhold til anerkendte produktmærkninger som ”EU Blomsten”, ”Økotex” og/eller livscyklusanalyse
- Skal kunne frembringe C2C produkter/ydelser
- Sikre nødvendige viden projektgruppe og hos vigtigste beslutningstagere om C2C og opbyg denne i hele organisationen
- Find et godt projekt, som motiverer alle i forsyningskæden. F.eks. er anvendes Gabriels første C2C møbelstof på Ahrends nye C2C kontorstol
Nr. 2: C2C i samarbejdet mellem leverandører og kunder
- Dokumentation/tro på, at efterspørgsel på bæredygtige produkter/ydelser hos aftagere kan sikre merværdi for alle i forsyningskæden pr. enhed og ved øget afsætning
- Skab forståelse for, at C2C kan sikre fremtidige forsyninger af råvare/ydelser og medvirke til kostprisreduktioner
- Intensiv markedsføring af C2C produkter/ydelser, som understøtter kundernes forretning. Fokuser også på de mest bæredygtige produkter med det samme, også selvom C2C certificeringen først kommer senere. Vi må handle nu
- Skab tæt, åben og direkte samarbejde med MBDC og andre organisationer med kompetencer inden for bæredygtighed
- Effektivt og tillidsfuldt leverandørsamarbejde, hvor alle leverer de nødvendige data og indsatser og kan beskytte forretningshemmeligheder. Husk CSR arbejdet
- Alle i kæden skal på sigt kunne frembringe C2C produkter/ydelser og dokumenterer dette gennem certificering. Skab synergi med andre metoder som f.eks. blomsten
- Skab forståelse for en langsigtet indsats er nødvendig, og at der er vilje til at gennemføre nødvendige forandringer i processer og produkter/ydelser
Nr. 3: C2C og det offentliges initiativer
- Stil krav til leverandører om at dokumentere, deres produkter/ydelsers bæredygtige. F.eks. at de let kan demonteres af hensyn til genanvendelse (fortolk lovgivning og stil alle lovlige krav)
- Stil krav så den bedste 3. del kan være med. Dette sikrer nødvendige konkurrence og er på linje med gældende grænser i ”grøn markedsføring”
- Stil krav og aftale med leverandører, at de tager udtjente produkter retur (de bliver glade for det på lang sigt)
- Skab viden i samfundet om bæredygtig udvikling og adfærd gennem kampagner og målretter uddannelse
- Medvirke gennem krav og tilbud til, at nuværende affaldssortering bliver til effektive tekniske systemer, hvor tidligere affald bliver til råvarer med høj markedsværdi
- Gennemfør pilotprojekter og tilbyd støtte til de virksomheder, som har behov for motivation og starthjælp
- Sikre, at alle løsninger er eller bliver konkurrencedygtige uden offentlige støtte
- Fokuser på ”sagen” – vi må alle indstille os på forandringer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar