torsdag den 2. februar 2012

Virksomheder kan tjene penge på bæredygtighed

Article from Global Ecology, March 2011: ‘Virksomheder kan tjene penge på bæredygtighed/ Companies Can make Profit on Sustainability’

Af Josefine Campbell

Der er efterhånden mange virksomheder, der arbejder med bæredygtig og samfundsansvarlig forretningsudvikling. Dansk Erhverv og Mandag Morgen offentliggjorde i december 2010 en undersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder, som viste, at 83 procent af medlemsvirksomhederne med over 100 ansatte på en eller anden måde arbejder med bæredygtighed eller samfundsansvar. Hver femte af dem tjener penge på det. For hele artikel i PDF klik her
For kun otte procents vedkommende giver det underskud, og 45 procent mener, at det går lige op. Resten, cirka 28 procent svarer, at de ikke ved det. Det tyder på, at det rent faktisk kan være en god forretning at udvise samfundsansvar og være bæredygtig. Dansk Erhverv repræsenterer 20.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.


SMÅ ENERGILØSNINGER KRÆVER STORE MARKEDER

Philips projekt SMilE (Sustainable Model in lighting Everywhere) er et eksempel på social og energimæssig innovation. Projektet blev sat i gang for at udvikle nye løsninger til belysning i landbosamfund i udviklingslandene. Det er et problem for produktiviteten i disse områder, at så mange mennesker ikke har lys om aftenen. F.eks kan det forhin- dre børnene i at læse lektier. Philips har designet lamper, der lades op ved hjælp af solenergi, og som er egnede for mennesker, der har uregelmæssig eller ingen adgang til strøm.
Når man producerer til denne type målgruppe, skal man sikre sig, at målgruppen er så stor, at man kan tjene pen- ge på en lille margen af en stor mængde. Da der er rige- ligt med fattige mennesker med uregelmæssig eller ingen adgang til el, og da de har et reelt behov for lamper, der
imødekommer deres behov, er der et godt forretningspoten- tiale for Phillips her. Både for at udvikle et nyt marked og for at hjælpe målgruppen med et reelt problem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar