mandag den 13. februar 2012

From Boss to Unboss

Oplæg ved Lars Kolind om Unboss og forandring i vores måde at tænke forretning og partnerskaber på:


http://vodpod.com/watch/4867200-lars-kolind-on-unboss

Green Growth & Eco-Innovation

OECD understøtter i den grad bæredygtig vækst og udvikling af grønne innovative forretningsmodeller. Gå ind på denne hjemmeside og blive guidet videre i en lang række beskrivelser og tiltag.


Innovation in technologies and how they are applied are key to enabling industry to create new business values while also benefiting people and the planet. In recent years, manufacturing companies have been upgrading their efforts towards sustainable manufacturing from pollution prevention to integrated approaches that take into account product lifecycles and wider impacts. Eco-innovation helps to enable this evolution through a combination of technological and non-technological changes that can yield substantial environmental improvements. The current economic crisis and climate change negotiations should be taken as a great opportunity to move towards a green economy by accelerating eco-innovation.

onsdag den 8. februar 2012

Vugge til Vugge fliser til Salling i Ålborg


Wood-Stone skal levere mere end 10.000 m2 Cradle-to-Cradle-producerede Mosa storformat gulvfliser
til gennemgribende renovering af stormagasinet Salling i Aalborg.
Til den gennemgribende renovering af Salling i Aalborg har bygherren F. Salling AS til det primære areal
valgt Mosa gulvfliserne Mosa Terra XXL i storformaterne 20 x 120 cm og 30 x 120 cm.
Entreprisen udføres af Celco Murer- og Flisefirma A/S. Hovedentreprenør er A. Enggaard A/S.
Yderligere infomation om projektet kontakt da venligst:
Thomas Holmgaard Bak,
Project Manager
M: 53 64 60 20
E: thb@wood-stone.dk

mandag den 6. februar 2012

Affaldssektorens bud på fire milepæle og fokusområder på vej mod en 2050-vision

”Visioner for den nationale affaldsplan 2013-2024”
Affaldssektorens bud på fire milepæle og fire fokusområder på vej mod en 2050-vision

Dette skriv rummer også en række centrale links til EU bestemmelser og bestræbelser! Se i øvrigt linkssamlingen i højre bjælke på denne blog.

1. Lessons learnt
Allerede ved DAKOFAs Årskonferencen 2010 præsenterede Stefan Bringezu, Wuppertalinstituttet tre hovedhensyn, der skal varetages samtidig ved bæredygtig ressourceforvaltning (siden refereret som ’Bringezu’s Trekant):
De væsentligste anbefalinger fra 2010-konferencen kan opsummeres som følger:5

Rafinér de organiske affaldsstrømme Kortlæg de ressourcemæssige potentialer for ’urban mining’ og undgå ’forstoppelse’
(ophobning af materialer i samfundet) Hold på ressourcerne

Siden da er fremkommet en række udmeldinger på EU-niveau, som underbygger vigtigheden af at fokusere på ressourceeffektiviteten.

torsdag den 2. februar 2012

Virksomheder kan tjene penge på bæredygtighed

Article from Global Ecology, March 2011: ‘Virksomheder kan tjene penge på bæredygtighed/ Companies Can make Profit on Sustainability’

Af Josefine Campbell

Der er efterhånden mange virksomheder, der arbejder med bæredygtig og samfundsansvarlig forretningsudvikling. Dansk Erhverv og Mandag Morgen offentliggjorde i december 2010 en undersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemsvirksomheder, som viste, at 83 procent af medlemsvirksomhederne med over 100 ansatte på en eller anden måde arbejder med bæredygtighed eller samfundsansvar. Hver femte af dem tjener penge på det. For hele artikel i PDF klik her
For kun otte procents vedkommende giver det underskud, og 45 procent mener, at det går lige op. Resten, cirka 28 procent svarer, at de ikke ved det. Det tyder på, at det rent faktisk kan være en god forretning at udvise samfundsansvar og være bæredygtig. Dansk Erhverv repræsenterer 20.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og videnservice, oplevelse og velfærd og transport.


SMÅ ENERGILØSNINGER KRÆVER STORE MARKEDER

Philips projekt SMilE (Sustainable Model in lighting Everywhere) er et eksempel på social og energimæssig innovation. Projektet blev sat i gang for at udvikle nye løsninger til belysning i landbosamfund i udviklingslandene. Det er et problem for produktiviteten i disse områder, at så mange mennesker ikke har lys om aftenen. F.eks kan det forhin- dre børnene i at læse lektier. Philips har designet lamper, der lades op ved hjælp af solenergi, og som er egnede for mennesker, der har uregelmæssig eller ingen adgang til strøm.
Når man producerer til denne type målgruppe, skal man sikre sig, at målgruppen er så stor, at man kan tjene pen- ge på en lille margen af en stor mængde. Da der er rige- ligt med fattige mennesker med uregelmæssig eller ingen adgang til el, og da de har et reelt behov for lamper, der
imødekommer deres behov, er der et godt forretningspoten- tiale for Phillips her. Både for at udvikle et nyt marked og for at hjælpe målgruppen med et reelt problem.

Konference om innovative og bæredygtige forretningsstrategier

Konference om innovative og bæredygtige forretningsstrategier

Hvordan integrerer Schneider Electric bæredygtighed i deres produkter og processer? Hvordan er det lykkes Gabriel A/S at kombinere god indtjening med et fokus på innovation, cradle to cradle og bæredygtige løsninger? Og hvordan kan danske virksomheder og offentlige institutioner i al almindelighed arbejde konkret med innovation og grønne initiativer og samtidig sikre en positiv bundlinje?
Få svar på dette og meget mere, når Teknologisk Institut afholder konference om innovative og bæredygtige forretningsstrategier.

På konferencen kan du høre indlæg fra virksomheder, der arbejder konkret med innovation og bæredygtighed.

Hør blandt andet om:


  • Energioptimering og bæredygtig forretningsstrategi i praksis - hvorfor gøre det til en videnskab? ved Schneider Electric.


  • Strategi for innovation, bæredygtighed og Cradle2Cradle, ved Gabriel A/S.


  • Bæredygtige forretningsmodeller, ved Thomas Mikkelsen, klimabevidst.dk


  • Fremtidens produkter med nye materialer, vedFutation



    • Deltag i workshops om:
        Konferencen afholdes onsdag den 14. marts 2012, kl. 9.15-16:30 på Teknologisk Institut, Taastrup.



      • Åben innovation - fra ide til forretningsmodel


      • Fremtidens produktion i Denmark




      • Fremtidens bæredygtige forretningsmodeller


      • Lego Serious Play - byg netværk til andre virksomheder




      • Læs mere om konferencen og tilmeld dig her.(http://www.teknologisk.dk/ydelser/31503.1)

        onsdag den 1. februar 2012

        Det skal være nemt at gøre det gode

        STRATEGI & LEDELSE. En gruppe ildsjæle er gået sammen i foreningen YouMe Shopping. Formålet er at skaffe nye penge til hjælpeorganisationerne på en måde, der involverer den enkelte borger og inspirerer til en ny livsstil.
        Danskerne vil gøre noget godt, og de bidrager gerne til hjælpeorganisationerne; men det skal være nemt at gøre det gode. Det er grundholdningen i en ny forening, som har sat sig for at finde nye måder at skaffe penge til velgørende formål. Planen er at skabe en indkøbsportal, hvor man kan få rabat og samtidig sende penge videre til gode formål.


        “Vores projekt er en del af et ønske om selv at ændre livsstil og inspirere andre til også at gøre det”, fortæller Kasper Tikjøb Andersen, som er forperson for det nye initiativ. Til daglig er han it-iværksætter og –udvikler.

        Planen er at lancere en ny hjemmeside snarest. Et andet initiativ er en konference 'Who cares wins" 7. februar for særligt indbudte. Erhvervsmagasinet CSR har valgt at være mediepartner på konferencen. I magasinet og på sitet csr.dk vil du efterfølgende kunne læse om konferencen.

        Læs mere på youmeshopping.dk